lördag 19 november 2011

Beställd topp!

För bra länge sedan berättade min super bra "frissa" om en av sina favorit toppar som hon köpt för en del år sedan och bittert ångrat att hon inte köpte fler av . Man köper ju sällan flera av samma plagg men om man i förväg skulle veta att plagget skulle bli en favorit kanske man skulle göra det... Nåja, hon frågade iallafall mig om jag kunde tänka mig att sy en likande åt henne om hon köpte tyg och jag fick låna favorit toppen som mönster hjälp. Jag lovade att göra ett försök och här är resultatet. Tyget och toppen fick jag när jag klippte mig någon gång i sommar men sedan har det helt enkelt inte blivit av att sätta igång. Kan delvis bero på att jag känt ett visst motstånd mot tyget som är väldigt tunt och halkigt. Helt annat än velour och jersey som jag alltid syr av! Förra helgen tog jag iallafall tag i saken och när jag väl satte igång var det inte "så farligt":) Toppen är dubbel och innerdelen av framstycket är lite större för att det ska blir lite rynk i halsen och nedtill vid linningen. Måste säga att jag själv är nöjd med toppen och jag blev nästan lite sugen på att sy en åt mig själv också. Känns festlig och fin men ändå är modellen enkel och utan krusiduller. Lite pirrigt var det allt att leverera toppen men mottagaren är nöjd och tack och lov passar den dessutom! Kan tillägga att toppen jag utgick ifrån när jag ritade mönstret är i en annan typ av tyg som är lite strechigt så det var minsann inte helt lätt att veta om den nya skulle passa bra eftersom det tyget är helt stumt. Ni får föresten bortse från att jeansen på bilderna inte alls passar till toppen men korten togs rätt sent en kväll och jag orkade inte byta om men insåg att livebilder trots allt skulle göra toppen mer rättvisa än om jag visade den liggande platt på golvet.

Mönster och tyg: Eget mönster men med god hjälp från en topp från Only. Tyg och knappar som man kan klä från Ohlssons tyger.

Positivt: Att toppen slutligen blev gjord, att den passar och att mottagaren är nöjd! Att jag fixade utmaningen att klippa och sy i detta halkiga tunna tyg!:)

Negativt: Att det tagit sådan tid att få den gjord! Kan tillägga att jag inte lovat göra den till något speciellt tillfälle utan när jag fick tid.

Slutigen: Kul att jag numera har ett piffigt mönster på en festlig topp!   

5 kommentarer:

  1. Visst är det så ibland när man ska sy saker att de känns så krångliga att man drar sin in i det längsta för att gör det. Men sedan när man väl kommer igång så går det hur bra som helst och man blir så nöjd! Och så undrar man vad skjutton man väntat så länge för ;-) Bra jobbat, snygg topp!

    SvaraRadera
  2. Snyggt!! Riktigt läcker partytop, och bra jobbat att få till den i stumt tyg! På nåt sätt känns det som att man har större urval då. =)

    SvaraRadera
  3. Hur snyggt som helst!/Åsa på minamirakel

    SvaraRadera
  4. så coolt att du kunde sy en likadan! snygg!!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails